Причина 3: Няма как да разбера кое си заслужава да се сканира!
Отлично ви разбираме!
Най-лесният отговор е „всичко“, но в този случай всички плюсове, минуси и опити за анализи, които правихме до тук, отиват на кино. Следователно ще бъде похвално да си направите оценка кое е подходящо да бъде дигитализирано.
Основните моменти ги засегнахме в Част 1: „Не ни трябва! … Или ни трябва?“, така че сега е момента по-скоро за резюмиране:
- документи, които се ползват изключително често, от различни хора и в по-големия процент от справките копията са достатъчни
- документи, за които няма нормативни изисквания да бъдат пазени в оригинал, а са за ваши оперативни нужди
- документи, чиято стойност е много голяма и е препоръчително да се ползват копия за намаляване на риска от загуба/повреждане
- документи, подлежащи на унищожение поради изтекъл срок на давност – запазете ги в електронен вид, за да продължите да разполагате с тях даже и след като нормативното изискване за пазенето им е отпаднало
- документи, чието електронно архивиране би заменило операциите по традиционно архивиране с положителен финансов ефект (с особена сила се отнася за големи обеми от индивидуални документи)
Един от възможните подходи, които бихме ви препоръчали, е да съчетаете анализа на подходящите за сканиране документи с цялостното изследване на документооборота и създаване на документна система и регулиращите я политики и процедури. Добра методология за провеждането на това начинание може да намерите в стандарта ISO 15489-2 Information and documentation — Records management — Part 2: Guidelines (може да го намерите и на български без особено затруднение).
Ако искаме да бъдем конкретни, можем да направи и бърз преглед на най-честите случаи, в които дигитализацията е добър вариант (с уговорката, че не може да бъде прилагано универсално):
- клиентски досиета – бланки с контакти, договори за кредит, лизинг, услуга, покупка, застраховка
- досиета на пациенти и ИЗ-та
- анкетни карти, маркетингови проучвания
- досиета на доставчици
- техническа и технологична документация
- данъчни декларации (за териториалните дирекции)
- досиета на персонала
- финансово-счетоводна документация
- кореспонденция
- жалби, рекламации, преписки по щети
Списъкът е дълъг и ако все още ви е трудно да се ориентирате какво е най-доброто решение специално за вашата организация…винаги може да ни се обадите :).
Очаквайте причина 4: „Твърде много време ще отнеме!“
Leave A Comment